Blogg
2015/05/19
Admin
På ett frukostseminarium om Digital hållbarhet som arrangerades av PR-byrån Cohn & Wolfe togs frågor upp kring bland annat var gränsen går mellan service och integritetsintrång och hur företag riskerar att gå på minor om de inte hanterar sina kunders känslor och frågor på ett bra sätt. Mycket av diskussionerna handlade om ansvarsfrågan. Panel bestod av Johan Sundberg, advokat DLA Nordic, Caroline Olstedt Carlström, bolagsjurist Klarna och Daniel Kjellén, vd på Tink.
Panelen var i stort sett överens om att det i dagsläget är företagen som äger frågan kring vem som har ansvaret, men att det är användaren som bestämmer i slutändan.
Vårt kompass är vad användarna accepterar och har nytt av. Det är affärsmöjligheterna som driver utvecklingen, sa Daniel Kjellén, vd på Tink. Daniel nämnde även samtidigt att de bara är 12 personer så det är ganska enkelt att låta alla medarbetare vara delaktiga i beslut och diskussioner kring ansvarsfrågan.
Tydlig kommunikation och transparens är viktigt! Det är det alltid, men vad det gäller gränsen mellan service och integritetstrång är det kanske ännu viktigare.