digital kommunikation, hälsoinformation på nätet, processer, regelverk
2014/03/03
Admin
En hemsida som bara handlar om ett läkemedel och som riktar sig till de patienter som behandlas med läkemedlet – visst låter det bra? Trots att läkemedelsbranschen omgärdas av hård lagstiftning och strikta regelverk så finns det en riktigt bra möjlighet till digital kommunikation kring produkter. Jag tänker främst på LIFs Förhandsgodkända hemsidor om receptbelagda läkemedel. Den här typen av hemsida finns till som ett stöd för de patienter som behandlas med ett visst läkemedel för att underlätta och förenkla behandlingen. Informationen på hemsidan måste följa de regler som LIF har tagit fram för att sedan godkännas av LIF innan hemsidan kan lanseras. (Hemsidan skiljer sig också från annan digital kommunikation i den meningen att informationen är statisk vilket egentligen är ett no-no på webben. Skulle texterna ändå behöva ändras så måste även ändringen förhandgodkännas av LIF innan publicering.)
En förhandsgodkänd hemsida är öppen för vem som helst att gå in på men sidan får inte aktivt marknadsföras. Själva processen för att ta fram en förhandsgodkänd hemsida är speciell men borde dock inte vara ett problem då företagen ändå är vana vid de godkännandeprocesser som måste tröskas igenom vid framtagandet av annan produktinformation. Du kan dessutom få hjälp av oss på Occident.
I dagsläget finns det 14 förhandsgodkända hemsidor och spontant känns det som om det finns behov av fler. Särskilt med tanke på hur många patienter som vänder sig till webben för att få mer information om både behandlingar och produkter. För oss som arbetar med digital kommunikation är en förhandsgodkänd hemsida en självklarhet om du arbetar med receptbelagda läkemedel och vill göra skillnad för patienterna.