Blogg
2013/11/21
Admin
Igår släpptes rapporten Svenskarna och internet som webbversion. Förutom massor av intressant statistik om svenskarnas internetvanor ser vi en snygg implementering av webbverktyg för att få mer liv i vad som skulle ha varit ett platt och icke-interaktivt dokument.
Den webbaserade rapporten blir mycket mer tilltalande tack vare interaktionen genom sökning, datavisualisering och möjligheten att lyfta fram innehåll med hjälp av taggar och intresseväckande genvägar på första sidan. Alla dessa funktioner ger möjlighet till en bättre användarupplevelse som bjuder in till vidare läsning.
Detta är bara ett exempel på hur webbaserade lösningar kan ta tillbaka publikens intresse för gamla sätt att presentera information, vare sig rapporter i dokumentformat eller inbjudningar med svarsblankett som fortfarande skickas via post. Öka konverteringen genom att erbjuda fler alternativ, speciellt till en målgrupp som blir allt mer van vid tillgängligheten som webben erbjuder.
Följande punkter är saker som jag fann intressanta och värda att nämnas på soi2013.se.
Ja, vi har nämnt det här så många gånger och idag är det så vanligt (dock inte tillräckligt) att tom vi har bestämt oss för att inte göra nya webbar som inte uppfyller det här kravet. Många sajter sätter oftast gränsen för hur bred den kan bli baserad på 13″-15″ skärmar men soi2013.se ser även till att se bra ut i större skärmar (1600px är max-bredden) och det tycker jag är värt en hyllning eftersom detta är ännu ett kliv in i moderna designlösningar.
Förutom att göra rapporten webbaserad har .SE inte bara strukturerat upp innehållet baserat på kapitelindelningen, utan att de har gått ett steg längre och samlat relaterade ämnen med hjälp av ett tagg-system. Ett jätte snyggt exempel av “mer-upplevelsen” som går att erbjuda på webbversionen.
En av mina favoriter och något man tyvärr inte ser ofta. Interaktiva grafer och diagram som renderas på sidan istället för att de infogas som bilder vilket gör att de kan anpassas mycket bättre i mindre format och ändå behålla sitt informativa värde även i de minsta skärmarna. Bilder blir oftast för små när de ändrar storlek i mindre skärmar. Mycket snyggt.
Många tror att animerade GIFar dog när man inte såg hundratals brinnande dödskallar och dansande bebisar på nätet lika ofta men det är inte sant. Idag används GIFar oftast för att skapa korta snuttar av längre klipp som upprepas men de kan även användas till att göra vanliga bilder lite mer intressanta med hjälp av lite extra innehåll. Vi ser fler av dessa på soi2013, kul att se att man vågar.
För fler jätte snygga animerade GIFar, ta en titt på Cinemagraph.