Blogg
2015/04/17
Admin
I den nya patientlagen som trädde i kraft 1 januari 2015 lyfts patienters rätt till relevant information fram. Läser:
För många patienter kan det vara svårt att till fullo ta till sig den muntliga information som ges under besöket i hälso- och sjukvården. Informationen kan vara detaljerad och patienten är ofta i en ovan och ibland även svår situation. Informationen ska därför lämnas skriftligen om det behövs med hänsyn till mottagarens individuella förutsättningar eller om personen ber om det.
Skriftligen? Menar de broschyrer eller informationspapper? Här borde vårdgivare – och andra aktörer – erbjuda korrekt information lättillgängligt på webben och självklart anpassat för mobilen. Fördelarna med digital kommunikation är många. Möjligheten att anpassa generell information till olika patienttypers specifika behov är ett steg till en mer patientnära tjänst. Digital kommunikation kan dessutom testas, mätas och anpassas för att göra informationen bättre och förhoppningsvis mer värdefull för mottagaren. Hur sjutton gör du det i broschyrvärlden utan att dra på dig massa produktionskostnader och dessutom riskera att det florerar inaktuell information i form av skrynkliga papper som ligger på köksbänkar runt om i Sverige?
Som medveten patient, och eller anhörig, så skulle jag hoppa jämfota av glädje om det fanns aktuell och anpassad information på nätet för just mig i min situation. Är det riktigt bra innehåll kanske jag till och med sparar url:en i min dator/mobil och håller utkik efter uppdateringar och annat som kan vara bra att veta för mig. Snacka om att skapa en relation med patienter och anhöriga.
Dessutom slipper jag pappret/broschyren som jag ändå inte vet var jag ska göra av – och köksbänken blir inte skräpig :-).