Blogg
2014/09/23
Admin
Fler och fler hälsoappar, med tillhörande sensorer, börjar nu utvecklas för smartphones. Men vem garanterar att de funkar som de ska, när liv kan stå på spel?
Det känns som om nästan varje dag kommer det ut en ny hälsoinriktad applikation, mätare eller sensor för att hjälpa användare hålla koll på glukosnivåer, blodtryck och mycket annat. Samtidigt utvecklar Apple tillsammans med sjukhus i USA möjligheter för läkare på sjukhusen att ta del av den hälsoinformation som samlas in. Som en läkare hoppfullt uttrycker saken:
“This could eliminate the hassle of getting data from patients, who want to give it to us,” said [Duke University’s Ricky] Bloomfield. “HealthKit removes some of the error from patients’ manually entering their data.”
Men även vi utvecklare är människor, och som människor kan vi förstås också göra fel ibland. Och när applikationen ska hjälpa dig hålla koll på livsviktiga funktioner, kan konsekvenserna av en bugg bli ödesdigra. Jag kan tänka mig (och jag hoppas verkligen) att det är väldigt höga krav på testning och kvalitetssäkring på de maskiner som används på sjukhus. Trots det är även de ibland sårbara för attacker. När inte ens en pacemaker är helt säker, hur mycket kan du lita på din smartphone-app?
Så vems ansvar är det att se till att dina hälsoappar är buggfria? Borde det ske på statlig nivå, och hur hanterar vi då olika regelverk för en app som säljs internationellt? Eller borde ansvaret falla på apputvecklaren? Eller är det upp till användare att själv bedöma om appen fungerar, och hitta eventuella buggar? Oavsett vad svaren på dessa frågor är, bör vi besvara dem snarast, innan en tragedi tvingar oss.